مزایا و معایب خوردن صبحانه

مزایا و معایب خوردن صبحانه

” صبحانه مهمترین وعده روز است ” مطمئنا این جمله در ذهن همه ما وجود دارد، اما تا چه حد می تواند درست باشد؟ تحقیقات جدید حقایقی را در این مورد روشن ساخته اند.


تا به حال بارها شنیده اید که می گویند جا انداختن صبحانه بد است! اما تا به حال فکر کرده اید که چرا؟ تحقیقات جدید محققان انگلیسی نشان می دهد که چرا صبحانه می تواند مفید باشد.
محققان بررسی کردند که چگونه خوردن صبحانه روی وزن و فعالیت کلی افراد چاق بزرگسال تاثیر می گذارد. گروهی که به آنها صبحانه داده می شد تا ساعت ۱۱ صبح ۷۰۰ کالری دریافت می کردند و گروهی هم که صبحانه نداشتند تا ظهر فقط آب می توانستند بنوشند. نتیجه چه شد؟ خوردن صبحانه هنگام صبح فعالیت کلی بدنی در طول روز را تقویت کرد. پس اگر می خواهید صبح با نشاط تا محل کار پیاده روی کنید و هنگام عصر نیز به باشگاه بروید و ورزش کنید، محققان توصیه می کنند حتما صبحانه میل کنید.
گروهی که صبحانه خورده بودند با اینکه فعالیت بدنی شان بالا بود اما وزنی کم نکردند و در طول روز کالری بیشتری از گروه دیگر نیز مصرف کرده بودند. دکتر جیمز بت سرپرست این تحقیقات می گوید: اگر صبحانه نخورید در وعده های بعدی مقدار بیشتری کالری مصرف می کنید، اما همه اینها با آن کالری که به خاطر نخوردن صبحانه از دست می دهید برابری نمی کند ( البته فراموش نکنید افراد شرکت کننده در این تحقیق ۷۰۰ کالری به عنوان صبحانه استفاده می کردند ). با توجه به این مقادیر افرادی که صبحانه نمی خوردند کالری کمتر – و همچنین مواد مغذی کمتر – از کسانی که صبحانه می خوردند دریافت کردند.
خوردن این مقدار صبحانه بنا به هدفی که دارید هم می تواند خوب باشد هم می تواند بد باشد. اگر هدفتان کاهش وزن است پس باید حواستان به صبحانه باشد که به این اندازه ( ۷۰۰ کالری ) هم نباشد، چون حتی با وجود اینکه صبحانه می تواند سرعت سوخت و ساز را بالا ببرد اما با این حجم کاهش وزن را در پی نخواهد داشت. اما اگر می خواهید فعالیت خود را افزایش دهید و همچنین وزنتان را نیز ثابت نگه دارید یک صبحانه کامل می تواند هر روز کمکتان کند.
البته این را هم در نظر بگیرید که در این تحقیق گفته نشد ۷۰۰ کالری صبحانه از چه مواد غذایی باید باشد و شرکت کنندگان هرچه دوست داشتند می خوردند. مسلما ۷۰۰ کالری کربوهیدرات و غذاهای قندی با ۷۰۰ کالری چربی سالم و پروتئین تاثیرات مختلفی روی وزن خواهند گذاشت.
در پایان باید گفت صبحانه نخوردن آنقدرها هم گناه بزرگی نیست، اما توصیه بیشتر متخصصان این است که صبحانه ای متعادل هرچند کوچک میل کنید. بیشتر ما کسانی هستیم که هر روز صبح باید به کلی کار رسیدگی کنیم چه داخل چه خارج از خانه پس باید به فکر سوخت رسانی نیز باشیم. صبحانه خود را از کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین ها و چربی های سالم تهیه کنید.

ارسال نظر