تخم کتان چگونه بر چربی های شکم تاثیر می گذارد؟

تخم کتان چگونه بر چربی های شکم تاثیر می گذارد؟

تخم کتان یک دانه گیاهی مفید است که در اروپا و آسیا می روید و دارای مواد بسیار با ارزشی است که به سلامت بدن و تناسب اندام کمک می کند. مهمترین بیماری ها یعنی سرطان را جلوگیری می کند. دارای چربی غیراشباع و امگا۳ می باشد و دارای میزان زیادی فیبر محلول و غیر محلول وویتامین E است. از تخم کتان به صورت محلول در آب برای درمان های موضعی، و به صورت خوراکی دم کرده، پودر کرده و روغنی مورد استفاده قرار می گیرد. بیشترین استفاده تخم کتان در قشر بانوان است و آن هم برای کاهش چربی شکم و تناسب اندام است.


تخم کتان همانگونه از نامش بر می آید تخم گیاه کتان است، کتان از ۳۰۰۰ سال پیش بابل کشت می شده است. تخم کتان دارای دو گونه کلی می باشد، که عبارتند از تخم کتان قهوه ای و تخم کتان زرد یا طلایی. بیشترین انواع بذر کتان که از این دو گونه کلی به وجود آمده اند دارای ارزش غذایی یا ویژگی های تغذیه ای مشابهی می باشند و در تعداد اسیدهای چرب زنجیره کوتاه با هم برابر هستند. از دانه های کتان روغنی گیاهی استخراج می شود، که به روغن بذر کتان معروف است.

بذر کتان یا دانه کتان، دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است به گونه ای که مصرف ۱۰۰ گرم از آن بیش از ۱۹ درصد از نیاز بدن ما به پروتئین، فیبرهای غذایی، برخی از ویتامین های گروه B و مواد معدنی را تامین می کند. به خصوص باید بر این نکته تاکید نمود که مصرف این میزان تخم کتان، بیش از ۹۰ درصد از نیاز بدن انسان به تیامین (یکی از ویتامین های گروه B)، منیزیم و فسفر را تامین می کند. در خصوص میزان کالری بذر کتان باید گفت که مصرف ۱۰۰ گرم تخم کتان دارای ۵۳۴ کالری انرژی می باشد، که در مقایسه با بیشتر مواد غذایی میزان بسیار بالایی است.

در هر ۱۰۰ گرم از تخم کتان ۴۲ گرم چربی وجود دارد که این میزان چربی شامل، ۲۳ گرم اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ گرم اسیدهای چرب امگا ۶ می باشد.

تخم کتان سرشار از چربی های سالم امگا ۳ و امگا ۶ و فیبرهای غذایی می باشد، خوردن دانه کتان باعث ایجاد احساس سیری در انسان شده سبب می گردد تا کالری کمتری مصرف نماییم و منجر به کاهش وزن می شود. در واقع تاثیر مصرف تخم کتان در کاهش وزن نیز از همین ویژگی آن نشات می گیرد.


*برای کاهش اشتها با تخم کتان میتوانید به دو صورت زیر عمل کنید:


1- خوردن تخم کتان قبل از غذا 

30 دقیقه قبل از غذا تخم کتان را مصرف کنید. با خوردن تخم کتان احساس سیری به شما دست داده و نمی توانید زیاد غذا بخورید و بدین طریق دریافت چربی ها و کالری ها از طریق وعده های روزانه کمتر خواهد شد. این کار به مروز زمان موجب کاهش وزن و کاهش چربی های انباشته شده در بدن می گردد.


2- خوردن تخم کتان هنگام غذا

اگر از تخم کتان در هنگام خوردن غذا استفاده کنید باعث می شود فرایند هضم غذا کندتر شده، و غذا مدت بیشتری در معده بماند و به صورت آهسته آهسته و به تدریج وارد روده کوچک شود و این موجب می شود که سطح انسولین پایدار شده و اشتها کاهش یابد.


چگونه مصرف کنیم؟

بهتر است دانه‌های تخم کتان را خریداری کرده و خود آن را در منزل آسیاب نمایید. توجه کنید که برای تاثیر این دانه حتما باید آسیاب شود.  از آنجایی که تخم کتان یک دانه روغنی است، خرید تخم کتانی که قبلاً آسیاب شده، ممکن است گذشت زمان سبب اکسیده شدن آن گردد، در حالی که شما می‌توانید دانه‌های تخم کتان را خریداری کرده و به هنگام مصرف و به میزان نیاز خود، آن را با آسیاب برقی در منزل آسیاب نمایید و به شکل پودر درآورید و مصرف کنید.


تخم کتان چگونه بر چربی های شکم تاثیر می گذارد؟

  • کاهش نفخ و در نتیجه کوچک کردن شکم
  • تمیز کردن معده و کوچک کردن شکم
  • آب کردن چربی ها و کوچک کردن شکم و کاهش وزن
  • کاهش اشتها و کاهش وزن
  • حل معضل تورم سلولی و کاهش وزن


پیشنهاداتی برای مصرف تخم کتان:

  • به هنگام صرف ناهار، دانه‌های تخم کتان را به سالاد خود اضافه نموده و میل کنید.
  •  تخم کتان را با آب‌میوه مخلوط کرده و میل نمایید.
  •  تخم کتان را به انواع سالادها و یا سوپ‌ها بیفزایید.
  •  تخم کتان را به ماست و یا دوغ خود اضافه نموده و میل کنید.
  •  تخم کتان را به سس گوجه‌فرنگی و یا آب انواع گوشت‌ها اضافه کرده و میل نمایید.
  •  تخم کتان را به گوشت چرخ‌کرده اضافه نموده و سپس با آن کوفته و یا کباب درست کنید.


ارسال نظر