خواص برنج قهوه ای

خواص برنج قهوه ای

برنج قهوه‌ ای نوعی غلات کامل تصفیه نشده است که فقط پوسته‌ی بیرونی آن گرفته شده است. 

در واقع دانه‌ی کامل برنج چندین لایه دارد که اگر فقط لایه‌ی بیرونی آن را جدا کنیم، آنچه به‌دست می‌آوریم برنج قهوه‌ ای نامیده می‌شود. این ماده‌ی خوراکی جزو غلات سبوس‌داری است که مواد مغذی خود را حفظ کرده، از برنج سفید خوش‌خوراک‌تر است و عطر و طعم بهتری هم دارد. 


ارزش غذایی برنج قهوه ای

برنج قهوه‌ ای یک ماده‌ی خوراکی سالم، سرشار از مواد معدنی ضروری مانند: منگنز، آهن، روی، فسفر، کلسیم، سلنیم، منیزیم و پتاسیم است و منبع غنی ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B6، فولیک اسید، ویتامین E (آلفا توکوفرول) و ویتامین K است.

برنج قهوه‌ ای منبع پروتئین است و مقدار مفیدی فیبر به رژیم غذایی شما اضافه می‌کند. این برنج اسیدهای چربی را که برای سلامتی حیاتی هستند نیز مهیا می‌کند.


خواص برنج قهوه ای

محققان دانشگاه هاروارد می‌گویند مصرف 2 بار برنج قهوه‌ای در هفته از خطر پیشرفت دیابت پیشگیری می‌کند.

این محققان پی برده‌اند با مصرف 50 گرم برنج قهوه‌ای در روز، می‌توان از خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تا 16 درصد و نیز با مصرف دیگر غلات کامل مانند جو و گندم کامل، خطر ابتلا به این بیماری را تا 36 درصد کاهش داد.از پیشرفت دیابت پیشگیری می‌کند


نقش آنتی اکسیدانی دارد

برنج قهوه ای سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که به گونه‌ای گسترده از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد اکسیژن محافظت می‌کنند. این برنج دارای آنتی‌اکسیدان مهمی به نام سوپراکسید دیسموتاز است که سلول‌ها را از آسیب‌های ناشی از اکسیداسیون در روند تولید انرژی محافظت می‌کند. در مقایسه‌ای که بین برنج قهوه ای و سفید انجام شده است، مشخص شد که برنج قهوه ای اثر بهتری در برابر رادیکال‌های آزاد دارد و به پیشگیری از بیماری‌هایی که به واسطه‌ی اکسیداسیون عارض می‌شوند (مثل سکته‌ی قلبی) کمک می‌کند.


سلامت دستگاه گوارش را در پی دارد

برنج قهوه‌ای 14 درصد از مقدار نیاز توصیه شده روزانه بدن به فیبر را که ماده غذایی مهمی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان روده و سینه محسوب می‌شود تامین می‌کند. مصرف فیبر خواص مفید بسیاری برای بدن دارد که سلامت دستگاه قلبی عروقی جزوی از آن‌ها است. فیبر موجود در برنج قهوه ای عملکرد روده‌ها را تنظیم می‌کند و به شما حس سیری می‌دهد و مانع از یبوست و کولیت روده می‌شود. 


خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد

برنج قهوه ای مقادیر زیادی سلنیم دارد که برای سلامت قلب مفید است. مصرف غلات کامل مانند برنج قهوه ای به کاهش انسداد عروق در نتیجه‌ی تجمع چربی‌ها کمک می‌کند. این عمل در کاهش خطر ابتلا به اختلالات قلبی مانند فشار خون بالا و بیماری‌های عروقی مؤثر است. 


کلسترول خوب را افزایش و کلسترول بد را کاهش میدهد

برنج قهوه ای گزینه‌ی سالمی برای حفظ کلسترول خوب در برابر چربی‌هایی است که به طور طبیعی وجود دارند و مواد مغذی مفیدی دارد که به متابولیسم لیپیدها و گلوکز کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف برنج قهوه ای به بهبود قابل توجه غلظت خون و کلسترول خوب (HDL) در افراد مبتلا به سوء مصرف الکل کمک می‌کند. 

همچنین روغن برنج قهوه‌ای سطح کلسترول بد ( LDL) را تا 70 درصد کاهش می‌دهد و نیز رژیم سرشار از غلات کامل، سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌دهد.


مغز و سیستم عصبی را تقویت می کند

برنج قهوه ای برای عملکرد بهتر مغز و سیستم عصبی مفید است، به سوخت و ساز بدن در مغز سرعت می‌بخشد و این به دلیل حضور ویتامین B و مواد معدنی ضروری مانند منگنز در این ماده‌ی خوراکی اعجاب‌انگیز است. منیزیم موجود در آن به ایجاد تعادل در فعالیت کلسیم برای تنظیم اعصاب و توده‌های عضلانی بدن کمک می‌کند و مانع افزایش ناگهانی کلسیم در سلول‌های عصبی و فعال شدن عصب‌ها می‌شود در نتیجه به آرامش اعصاب و عضلات و جلوگیری از انقباض بیش از حد آنها، کمک می‌کند. ویتامین E موجود در آن نیز نقش حیاتی در جلوگیری از بیماری‌های مختلف مغز ایفا می‌کند. بیماری‌های مغز بیماری‌هایی هستند که در اثر آسیب‌های اکسیداتیو (پیروزی رادیکال‌های آزاد بر دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن و به نوعی به حمله‌های بیولوژیک به ارگانیزم بدن اطلاق می‌شود) به‌وجود می‌آیند.


موجب سلامت استخوان ها می شود

برنج قهوه ای به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. این ماده سرشار از منیزیم است که همراه با کلسیم رشد ساختار فیزیکی استخوان‌ها را فراهم می‌کند. برنج قهوه ای غنی از منیزیم مانع از دمیلینه شدن (میلین یک نوع پروتئین است كه الیاف عصبی را می‌پوشاند و از آنها حفاظت می‌كند. بدون میلین، مغز و نخاع نمی‌توانند با سایر عصب‌هایی كه در بدن وجود دارد ارتباط برقرار كنند. ممكن است میلین ملتهب شود یا تخریب گردد. به این فرایند دمیلینه شدن می‌گویند) استخوان می‌شود و برای عارضه‌هایی مانند آرتریت و پوکی استخوان مفید است.










ارسال نظر